Hiába találták rá alkalmatlannak a szakértők, a korábbi fideszes városvezetés alatt mégis a Pannónia ház pincéjében állították ki a Vác tulajdonában álló Gádor-kerámiákat. Az eredmény magáért beszél: egy 40 oldalas szakrestaurátori jelentés alapján az értékes műtárgyak veszélyben voltak ott, ahova Fördős Attila teljhatalmú kulturális intézőembere vitette.

„A Vácott megrendezett Gádor kiállítás nívóját az adja (adta, a szerk.), hogy az alkotónak minden fontos korszakából rengeteg tárgyat tartalmaz. Aprólékos pontossággal követhető végig a művész szín és formavilágának a változása, ahogy egyre bátrabban formálja az agyagot, alkot egyre bravúrosabb mázkombinációkat. A gyűjteményben változatos méretű szobrok, kisplasztikák, vázák, padlóvázák, falicsempék, tálak, tányérok és kombinált kompozíciók egyaránt megtalálhatóak. Leggyakoribbak a mázazottak, de szép számmal képviseltetik magukat mázatlan tárgyak is.” – ez az egyetlen pozitívuma annak a jelentésnek, amelyet a gyűjteménnyel kapcsolatban készített a múzeum restaurátora, még a város előző vezetése idején.

A múzeumban kiállított „Szoptató anya” nevű alkotás pár év alatt megrepedezett, megtört.

A kiállított tárgyak állapota öt év alatt drasztikus mértékben romlott. Több alkotás penészedett, eltört, megrongálódott a helyszín alkalmatlansága miatt. Az állapotromlást a gyűjtemény elköltöztetésével lehetett csak megállítani. A helyszín kialakítása sem felelt meg azon kritériumoknak, amelyek alapján befogadhatna bármilyen állandó kiállítást:

„Lezárták a pince természetes szellőzését biztosító ablakokat, az udvart érintő betonozás során teljesen elzárták a talajvíz útját, ami így csak a pince fele tud elmenni. Ennek folyományaként a falakon, a padlón és a lámpatestekből folyik a víz. A magas páratartalom eredményeképpen a fizikai károsító tényező mellett megjelentek biológiai és kémiai folyamatok is. (…) A lámpatestekből csöpögő víz közvetlen életveszélyt jelent a világítást kezelő teremőr és takarító személyzet számára.”

Jól mutatja a költözéskor frissen beszerzett vitrinek állapotromlása, hogy milyen hatással lehetett az ottani klíma a műtárgyakra.

Így kerültek a Gádor-kerámiák a pincébe

A gyűjteményt Fördős Attila idején Papp László, a Fidesz-KDNP-s polgármester kulturális intézőembere állíttatta ki a Pannónia ház helyiségében. A 2014-es megnyitó előtt a 2013-ig működő Váci Értéktár szakemberei egyértelműen alkalmatlannak tartották a pincét állandó kiállítások megtartására.

A fentiek hidegen hagyják Papp Lászlót, aki a Gádor-gyűjtemény elköltöztetésével kapcsolatos mostani nyilatkozataiban szakmaiatlanságot emleget és kármentés helyett politikai ügyet vízionál.

Az egyik kiállított pohár még a vitrinben is bepenészedett.

Papp László az a „műgyűjtő”, aki többek között raktárként használta a Káptalan utca 16. alatt álló több százmilliós ingatlant. Ezt 1932-ben a város vásárolta meg, később, az államosítás után is a város költött rá. Az épületet épp ezért a nemzeti vagyonkezelő a városnak szánta, azonban politikai okokból egy magánszemély alapítványa kapta meg ingyen – feltehetőleg Papp közbenjárására. Az új tulajdonost Bajor Gergő vezeti, aki a térségi képviselő Rétvári Bence jobbkezének számít. Bajor szervezi közpénzből a Polgári Esteket is, de a neve egy milliárdos csalóhálózattal kapcsolatban is felmerült. A lehallgatási jegyzőkönyvek alapján 25 millió forint pályázati pénzt intézett fű alatt egy jelenleg több mint százmilliós költségvetési csalással gyanúsított vállalkozónak magánállatkertjéhez.

A szakmai indokokat felülírta a politikai érdek

Épp ezért nem lehet meglepő, hogy a váci Fidesz és a hozzá köthető többszörös pervesztes propagandaoldal politikai ügynek tekinti a kiállítás elköltöztetését. Pedig a dokumentum alapján egyértelmű: a helyi kormánypártok korábbi tevékenysége okozta helyzet kármentése történt. A szakértő is egyértelműen fogalmaz:

„A kiállítótér azonban, ahol ez a gyűjtemény bemutatásra kerül, méltánytalan mind a Művész európai és a magyarországi rangjához, mind pedig a látogatókhoz .”

Falicsempe 2011-ben és ugyanaz a falicsempe 2018-ban.

Vác a 80-as években kötött megállapodást Gádor Istvánnal. A város a rendszerváltás környékén kapta  meg tulajdonba a Gádor- és a Hincz műveket a vagyonátadó bizottságtól. Amikor Vác 2008-ban létrehozta a Váci Értéktárat, akkor még a Tragor Ignác múzeum nem a városé volt. Ennek az anyagnak a korabeli városvezetés ott biztosított volna helyet. Azért, hogy a tulajdonában álló értékeket bemutassa. 2013-tól a Tragort az állam átadta a város tulajdonába és ezután összevonás helyett megszüntették az Értéktárat, a szakembereket elküldték. 2013-tól az akkori városvezetés nyomására Papp László „műgyűjtő” magát kurátornak nevezve kezelte a kincseket.

A korábbi kiállítótér fala annyira nedves volt, hogy több helyen penészedett.

2015-ben került Papp László és az általa menedzselt Pannónia-ház a Tragor Ignác Múzeumhoz, de ekkorra már a kiállítást megcsináltatta Fördős jobbkeze. A múzeum szakvéleményt készíttetett, amely alapján a gyűjtemény azonnali elköltöztetését javasolták a vizesedő pincéből. A Fördős Attila vezette fideszes önkormányzat azonban érdemben nem fogalalkozott a szakemberek javaslataival. Az állagmegóvó költöztetést 2019 végén, Fördősék leváltásával kezdhették meg fokozatosan.